Waarom social media inzetten voor recuitment?
Het grotendeel van de mensen op social media zijn latent werkzoekende. Latent werkzoekenden zijn niet proactief bezig met het zoeken naar een nieuwe baan. Ze zijn bijvoorbeeld wel geïnteresseerd in het ontdekken van betere kansen, een positiever werkklimaat, een hoger salaris of een betere balans tussen werk en privé. 45,4% van de Nederlanders is latent werkzoekend. Deze doelgroep is niet actief op de traditionele kanalen zoals jobboards of vacature banken. Social media is een krachtig middel om employer branding te uiten en voor interactie met de doelgroep. Maak hier gebruik van en bereik een grote nieuwe doelgroep.
Adverteren versus organische content
Via social media kan organische content en betaalde advertenties gepost worden. Organische posts zijn berichten die geplaatst worden zonder ervoor te betalen. Deze berichten verschijnen in het nieuwsoverzicht, story’s of reels van je volgers. Ze worden verspreid op basis van de relevantie en naar aanleiding van reacties van anderen. Met betaalde advertenties wordt een doelgroep bereikt die het bedrijf nog niet kent. Stem de content van de advertenties af op de doelgroep die je wilt bereiken. Via social media zijn er verschillende targeting opties zoals interesses en demografische gegevens om de juiste mensen te bereiken. Door zowel organische posts als advertenties te gebruiken krijgt het bedrijf een sterke naamsbekendheid en bereik je latent werkzoekenden.
Sales funnel opbouw STDC model
Het STDC-model is een veelgebruikt marketingmodel dat staat voor See, Think, Do en Care. Het model beschrijft de stappen die een potentiële kandidaat doorloopt voordat deze overgaat tot het nemen van een actie, zoals het solliciteren op een vacature. Om resultaat voor de lange termijn te behalen, bouw je een campagne strategisch op aan de hand van het STDC model.
- See
In de “see”-fase gaat het erom potentiële kandidaten bewust te maken van de organisatie en employer brand. Gebruik aantrekkelijke visuele content, zoals video’s en afbeeldingen om de aandacht te trekken van potentiële kandidaten. De content draait om hoe het is om te werken bij een organisatie en nog niet over specifieke vacatures. Denk aan een video met sfeerbeelden van het bedrijf, bijzondere projecten en een bedrijfsfeest - Think
In de “think”-fase is de interesse gewekt bij de doelgroep en er is behoefte aan meer informatie om een keuze te overwegen. Stem de inhoud van de advertentie persoonlijk af op de doelgroep. Denk aan het delen van informatie over carrièremogelijkheden, bedrijfscultuur en werknemersvoordelen. - Do
In de “do”-fase moedig je potentiële kandidaten aan om actie te ondernemen. Benoem in de advertentie wat jullie te bieden hebben en wat jullie onderscheid van de concurrentie. Benoem bijvoorbeeld het salaris of concrete doorgroei- en opleidingsmogelijkheden. Plaats een duidelijke call-to-action om te solliciteren of het invullen vaneen contactformulier.
- Care
In de “care”-fase gaat het erom de relatie met kandidaten te onderhouden nadat ze hebben gesolliciteerd. Zorg voor een snelle en persoonlijke follow-up na het ontvangen van een sollicitatie. Na het aannemen van nieuwe werknemers is het essentieel om een goed onboarding proces te bieden en nieuwe collega’s welkom te laten voelen.
Meer weten over social media?
Wil je meer informatie of gebruik maken van onze expertise om social media in te zetten om nieuw talent aan te trekken. Neem dan contact met ons op via het contactformulier.