Waarom wordt employer branding steeds belangrijker?

Het aantal vacatures per werkloze is de afgelopen jaren flink gestegen. Tegenover elke 100 werklozen staan 149 vacatures. De vergrijzing speelt hierin een belangrijke rol. Over 8 jaar is 1 op de 4 werkenden 55-plus.

In een krappe arbeidsmarkt waar talent schaars is en concurrentie hevig, is employer branding essentieel. Een sterk werkgeversmerk trekt talenten aan, vermindert wervingskosten en zorgt voor behoudt bestaand personeel.

Hoe start je met werken aan employer branding?

Een sterk werkgeversmerk begint met een intern onderzoek. Wat is de identiteit van het bedrijf als werkgever? Dit is het startpunt van het onderzoek. Onderzoek hoe de huidige situatie is en wat het gewenste resultaat is. Dit kan door in gesprek te gaan met werknemers, brainstormsessies te houden en gesprekken te voeren met HR en het MT.

Achterhaal hoe het bedrijf momenteel wordt gezien door de arbeidsmarkt. Wat zijn de sterke en zwakke punten van het bedrijf als werkgever? Hierdoor krijg je inzicht in wat jullie uniek maakt als werkgever en onderscheidt van de concurrent. Met deze kernwaarde bepaal je de employer value proposition (EVP). De employer value proposition is een duidelijke belofte die beschrijft wat jouw organisatie te bieden heeft aan werknemers zoals: carrièremogelijkheden, arbeidsvoorwaarden, bedrijfscultuur en werkomgeving.

Elke organisatie heeft unieke eigenschappen, soms zijn deze onontdekt of onontgonnen.

Welke middelen kan ik hiervoor inzetten?

Nadat de EVP is bepaald, zijn er verschillende middelen om een sterk employer brand op te bouwen. Breng de boodschap effectief over naar potentiële kandidaten en huidige werknemers. Denk aan de volgende middelen om in te zetten.

  1. Social media
    Social media is een krachtig middel om de employer branding-strategie te versterken. Op Instagram en Facebook zijn er 12miljoen unieke gebruikers in Nederland. Zet zowel organische posts als betaalde advertenties in om de naamsbekendheid te vergroten. Vertel de verhalen van medewerkers en breng in beeld hoe werken bij de organisatie eruitziet. Vertaal de kernwaarden naar content om een authentieke boodschap over te brengen.
  2. Werken bij website
    Voor potentiële sollicitanten is de werken bij website een eerste kennismaking met de organisatie als werkgever. Laat hier zien wat werken bij de organisatie betekent en hoe collega’s dit beleven. Investeer in goede vacatureteksten die gericht zijn op de doelgroep. Ondersteun het verhaal met beeld zoals foto’s, filmpjes, quotes en testimonials.
  3. Referral recruitment
    Werknemers zijn de belangrijkste ambassadeurs van de organisatie. Betrek werknemers bij het wervingsproces door hen aan te moedigen potentiële kandidaten voor te dragen uit hun eigen netwerk. Collega’s die kandidaten aanbevelen, begrijpen vaak goed welke vaardigheden en persoonlijkheden goed binnen de organisatie passen. Dit leidt tot het aantrekken van kandidaten die niet alleen over de juiste vaardigheden beschikken, maar ook passen bij de bedrijfscultuur en vaak langer in dienst blijven. Dit vergroot de kans op een succesvolle match. Beloon medewerkers met een beloning voor het aanbrengen van nieuwe collega’s. Uit onderzoek is gebleken dat een hogere financiële beloning niet zorgt voor een toename van het aantal aangedragen collega’s. Sterker nog, het kan zelfs negatief werken als de financiële belangen te groot worden. Aandacht, een oprecht bedankje of een persoonlijk presentje is vele malen krachtiger.

Kom in contact

Wil je meer informatie of gebruik maken van onze expertise om een sterk employer brand op te bouwen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.